Svensk handel utvecklas och så även när det kommer till mat. Men hur blir det för de lokala handlarna när allt fler väljer att handla på nätet? Svaret är så klart att även de måste anpassa sig.
I en artikel från Sveriges Radio skriver man att Livsmedelshandlare är kritiska till få parkeringsplatser på Stora Torget i Visby. Livshandlaren menar på att han mister kunder som väljer bort att storhandla eftersom det inte finns några parkeringsplatser. Det är ett förståeligt att det här med parkeringsplatser förstör för handlaren och att han stör sig, men samtidigt är det också någonting han kan behöva vänja sig med. Allt fler väljer nämligen bort att storhandla på mataffärer överhuvudtaget, eftersom det finns andra alternativ som underlättar för de som har mycket på schemat – som till exempel att ha matkasse hem. Du som inte riktigt har förstått vad matkasse hem innebär kan gå in på www.matkasse.nu. Där kan du även läsa om olika kassar så att du hittar den som passar dig och din familj bäst.
Och enligt Livsmedelsverket är det allt fler som beställer sin matkasse på nätet, vilket de som arbetar på affär eller har en affär måste inse. Det bästa är att man, om man bor i en liten kommun som Visby, väljer att själva erbjuda utkörning av sin mat för att inte förlora fler kunder. Visst kan det kanske vara något kostsamt i början men det är ingenting mot vad det kommer att kosta om man blir helt bortvald. Ökningen av matkasse hem från nätet har man även skrivit om i den här artikeln och där uttrycker sig Jonas Ogvall, VD för svensk digital handel, sin åsikt:
– Man vet att man kan få sina kläder hem och slippa gå ut och handla i butik. Det andra stora som man handlar är ofta maten. Vi lägger i snitt fyra timmar i veckan på att handla mat. Om man kan hitta någon annan kanal som möter det behovet kan man göra något annat med sin tid.
Det har verkligen Jonas en poäng i och förhoppningsvis kommer livsmedelshandlaren att inse detta, och anpassa sin butik därefter.